۰۹۱۲-۹۳۳۰۲۵۲ - 021-26420665
تهران، شریعتی- خیابان دستگردی (ظفر)- بعد از تبریزیان نرسیده به کازرون- روبه روی نان و شیرینی ظفر- پلاک 83 - طبقه 3- واحد 21

عوارض بعد از لیپوماتیک

امروزه بسیاری از افرادی که برای انجام لیپوماتیک مراجعه می کنند افرادی ریسک پذیر هستند. یعنی خلق و خوی این بیماران به گونه ای می باشد که حاضرند هرنوع عارضه جراحی را قبول کنند اما در عوض نتایج سریع تری را از طریق لیپوماتیک بدست بیاورند. نکته مهم این است که نتیجه لیپوماتیک معمولا در یک روز دیده می شود. نکته ای که معمولا بیماران به آن توجه نمی کنند این است که زمانی که این کار انجام شد بعد از جراحی یک دوره نقاهتی وجود دارد که این دوره نقاهت حدود ۳ هفته می باشد که درد و عوارض لیپوماتیک را در پی دارد و یک دوره ۳ ماهه که برای پوشیدن گن نیاز است که در نظر گرفته شود.

تمام اعمال جراحی مخصوصا اعمال جراحی که در افراد با وزن بالا انجام می شود می تواند همراه با عوارضی مانند آمبولی باشد. کسی این این عمل را انجام می دهد حتما باید جراح باشد. مراجعه به کلینیک هایی که با اسامی مختلف و معمولا پزشکان عمومی و تکنسین ها و حتی متخصصین غیرمرتبط با جراحی مانند متخصصین زنان و بیهوشی متاسفانه مشغول به کار هستند می تواند عوارض عمل را بسیار بالا ببرد. تمامی مرگ و میر، آمبولی ها و عوارض در مواقعی اتفاق افتاده که این عمل در کلینیک های غیرمجاز و در مطب ها انجام شده باشد.

یکی از مهم ترین سوالاتی که معمولا بیماران هنگام مراجعه از پزشک سوال می کنند این است که خطرات انجام لیپوماتیک در چه حدی می باشد؟ برای پاسخ به این سوال با مطالعه مطالب ذیل با ما همراه باشید:

عوارض لیپوماتیک

در آغاز باید این نکته را ذکر کرد که لیپوماتیک یک عمل جراحی می باشد بنابراین مانند هر عمل جراحی دیگری انجام آن ممکن است با خطراتی همراه باشد.

یکی از بهترین روش های از بین بردن چربی های اطراف شکم رژیم غذایی است. ولی اگر رژیم غذایی در از بین بردن این چربی ها اثری نداشت می توان از روش جراحی استفاده کرد. اگر چربی های اطرف شکم از محدوده قفسه سینه بیشتر باشد برای قلب می تواند خطرناک باشد. روش های جراحی مختلفی برای از بین بردن چربی ها وجود دارد که یکی از آنها روش لیپوماتیک می باشد.

هر چند که روش های پیکرتراشی جراحی طی سال های اخیر پیشرفت زیادی داشته و عوارض و مرگ و میر بسیاری را که در مراحل اولیه در مدل های قدیمی تر داشت، الان وجود ندارد ولی به هر حال متاسفانه هنوز هم ممکن است این خطرات وجود داشته باشد منتها درصد وقوع آنها بسیار کمتر از قبل شده است. نکته دیگر این است که برای انجام لیپوماتیک نیازمند بیهوشی کامل و یا حداقل یک بی حسی وسیع در محلی نیازمند پیکرتراشی هستیم. پس بنابراین باید خطرات و عوارض مربوط به بیهوشی و بی حسی های گسترده را هم در نظر گرفت.

یکی از بهترین روش های لاغری و خارج کردن چربی ها از بدن، لیپوماتیک است. لیپوماتیک امروزه جز روش هایی کم عارضه و بسیار موفق آمیز بوده است

درد و ناراحتی نسبتا زیاد

بسیاری از بیماران تصور می کنند که انجام لیپوماتیک یک عمل بدون درد می باشد. پس از بیهوشی یا بی حسی بیمار دیگر احساس دردی در حین انجام عمل نخواهد داشت ولی معمولا انجام بی حسی یا بی حسی با درد کمی همراه است و همچنین تا حدود یک ماه  بعد از انجام لیپوماتیک هم بیمار مراحلی از درد و ناراحتی را تحمل می کند که البته در مواردی در از بیماران این درد کمی شدیدتر می شود.

اطلاع از اینکه انجام لیپوماتیک با درد همراه است بسیار به بیمار کمک می کند تا این آمادگی ذهنی را داشته باشد. متاسفانه تبلیغات بسیار گسترده ای با عنوان لیپوماتیک بدون درد صورت می گیرد. در حالی که بیمار باید این واقعیت را بپذیرد که یک عمل جراحی انجام داده است و به هر حال بعد از انجام آن بیمار تا حدود یک ماه با درجاتی از درد همراه می باشد. همچنین بعد از انجام لیپوماتیک تا حدود یک ماه با محدودیت حرکت و انجام کارهای روزمره و یا فعالیت های شغلی و کاری خود همراه است و از طرفی ناچار است گن هایی را که بدن را تحت فشار قرار می دهد برای حدود ۳ ماه استفاده کند.

عوارض داروهای بیهوشی

برای انجام لیپوماتیک پزشک ناچار است  که بیمار را بیهوش یا بی حس کند و این داروهایی که در حین انجام عمل استفاده می شود متاسفانه عوارضی را بعد از عمل خواهد داشت که خود را به صورت سردرد، حالت تهوع و استفراغ در بعضی از بیماران که البته این عوارض گذرا هستند.

احتمال بروز عفونت

لیپوماتیک نیز مانند هر عمل جراحی دیگری با عوارضی مانند عفونت از بین رفتن حس بدن در بعضی از نواحی که لیپوماتیک انجام شده. به هر حال یک عمل تهاجمی صورت گرفته و یک جسم خارجی را وارد بدن می شود و ورود این جسم خارجی به بدن در هرحال ممکن است که با درجاتی از عفونت همراه باشد به همین جهت بعد از انجام لیپوماتیک دوره آنتی بیوتیک درمانی برای بیماران انجام می شود.

بروز نکروز چربی

نکته دیگری که احتمال بروز آن در لیپوماتیک وجود دارد بروز نکروز چربی می باشد اما بروز آن در همه موارد امکان پذیر نیست. در بعضی از موارد خصوصا زمانی که چندین ناحیه مختلف پیکرتراشی با لیپوماتیک انجام می شود  و تخلیه چربی در آن صورت می گیرد این امکان به صورت عوارض بعدی قابل پیگیری است.

نتیجه لیپوماتیک

بروز عوارض در اثر تخلیه زیاد چربی

از دیگر عوارضی که ممکن است در بیماران مشاهده شود این است که، حجم وسیعی از چربی از بدن تخلیه می شود اگر بیماری باشد که به نسبت چاق باشد و یا میزان زیادی از چربی از بدنش خارج شود متاسفانه عوارض شدیدی را برای بیمار دارد.

پدید آمدن ناهمواری هایی در پوست

گاهی اوقات علی رغم تلاش های بیمار ، پوست زیبا و همواری را که در نظر داشت نمی تواند بدست بیاورد و علی رغم کاهش سایز ناحیه مورد نظر با یک ناهمواری هایی در پوست مواجه می شود که در بعضی موارد آزار دهنده است و بیمار ناچار می شود که اقدامات ترمیمی را در آن مورد انجام دهد.

آسیب به سیستم ایمنی بدن

برای انجام لیپوماتیک از امواجی اسفاده می شود که در کانولا لرزش ها و ارتعاشاتی به وجود می آوردند. در صورتی که مقدار این امواج بسیار زیاد باشد منجر به بروز آسیب به سیستم ایمنی بدن می شود.

جمع شدن مایع

این عارضه زمانی رخ می دهد که پزشک شما مهارت وتوانایی کافیرا نداشته باشد در این حالت مایع در قسمت دیگری از بدن نفوذ می کند و در آنجا جمع می شود.

خطر آمبولی

این عارضه بیشتر در زمان های گذشته که رخ می داد که دستگاه های لیپوماتیک پیشرفته نبوده اند و پزشکان نیز حاذق نبوده اند. این عارضه زمانی رخ می داد که چربی ها در بدن آب میشدند و به جای تخلیه، وارد بدن شده و رگ ها را مسدود می کردند. این عارضه بسیار جدی و خطر ناک است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت علم خط آمبولی بسیار کاهش یافته است. البته به یاد داشته باشید این مشکل ممکن است برایتان رخ دهد در صورتی ک پزشک شما نتواند با سرعت عمل بالا چربی هارا از بدنتان خارج کند.

برگشت مجدد چربی ها

واقعیت این است که هیچ روش قطعی وجود ندارد که بتوانیم بگویم دیگر از شر چربی ها راحت شده اید. زمانی که لیپوماتیک انجام می دهید چربی های اضافی از بدنتان خارح می شود و شما در حتی در همان روز اول هم تغییرات را حس میکنید. اما این لاغری نیازمند مراقبت بعد از عمل است. در حالی که مراقبت نکنید و مجدد پرخوری کنید و همچنین ورزش نکنید، مچدد دچار چاقی می شوید و چربی ها در بدنتان انباشته میشوند.

لیپوماتیک

طی لیپوماتیک یک یا دو سوراخ ریز در محل مورد نظر مانند شکم یا پهلو ایجاد می شود و وسیله ظریفی به نام آندوسکوپ یا کانولا وارد بافت چربی پوست می شود و با ایجاد حرکاتی و ساطع کردن امواج اولتواسونوگرافی بافت چربی از حالت جامد به مذاب تبدیل می شود و توسط همان کانولاها چربی به شکل مذاب خارج می شود و در طی یک روند سه الی ۴ ساعته حجم چربی زیادی را می توان خارج کرد. برای این کار معمولا به بیهوشی نیازی نیست و فرد با وجود آرام بخشی متوسط تا عمیق بدون ایجاد درد می توان مناطق وسیعی از بدن را در یک جلسه تحت درمان قرار داد و نتایج خوبی دریافت کرد. انجام لیپوماتیک به منظور کاهش وزن نیست عملی است که برای کاهش سایز بدن و کاهش چربی های موضعی انجام می شود و نباید توقع کاهش وزن چندانی داشت.

افتادگی پوست بعد از لیپوماتیک

اگر افتادگی پوست به علت زایمان های مکرر و لاغری های شدید نباشد و صرفا به دلیل تراکم زیاد چربی و فشار ناشی از وزن چربی روی پوست باشد، پوست تا حد زیادی خود را بعد از عمل جراحی لیپوماتیک جمع خواهد کرد. در واقع فیبرهایی که بین پوست و عضلات وجود دارد و کلاژن سازی که بعد از لیپوماتیک روی پوست انجام می گیرد بستن گن تا حد بسیار زیادی باعث جمع شدن پوست و لیفت پوست در طی هفته ها و ماه های بعد خواهد شد. در حالی که در صورت لاغری ها و زایمان های مکرر پوست باعث شکستن و نازک شدن شود فرد باید جراحی باز انجام دهد.

مزایای لیپوماتیک

• تعداد سوراخ های ورودی برای وارد کردن کانولا به زیر سطح پوست محدود می باشد.
  • زمان انجام لیپوماتیک کوتاه است.
  • عوارض نسبت به روش های سنتی کم و ناچیز است.

هزینه لیپوماتیک

یکی از پرسش های شایعی که در مورد لیزر لیپوماتیک مطرح می باشد بحث مقدار هزینه می باشد. بیمار در هر مرکزی که مراجعه می کند باید حتما معاینه شود و حجم میزان چربی اضافه در منطقه مورد نظر محاسبه شود و قد و وزن بیمار حتما باید بررسی شود و در فرمول شاخص توده بدنی قرار گیرد تا قیمت دقیق این کار مشخص شود. بنابراین مهمترین فاکتور مراجعه بیمار به پزشک و معاینه دقیق وی می باشد. همچنین هزینه لیپوماتیک بر اساس موقعیت مکانی و محلی که بیمار برای درمان مراجعه می کند و نوع تخصص پزشک معالج این مقدار هزینه می تواند متفاوت باشد.

نکاتی در رابطه با لیپوماتیک

• این عمل حتما باید در بیمارستان های مجهز انجام شود.
  • کیس این عمل باید به درستی انتخاب شود به طور مثال بیماری با توده بدنی ۳۵ مناسب این عمل نیست.
  • بعد از عمل جراحی سبک زندگی بیمار باید تغییر کند.
  • روزانه ۴۵ دقیقه تا یک ساعت ورزش انجام شود.
  • از رژیم غذایی کم کالری استفاده شود.
  • سبک زندگی قبلی تغییر کند تا نتیجه مورد نظر بدست بیاید.
دکتر پژوا سلیمان زاده

دکتر پژوا سلیمان زاده دارای بورد تخصصی جراحی عمومی و دارای سابقه چندین ساله و درخشان در زمینه انجام جراحی های زیبایی شامل ابدومینوپلاستی، لیپوماتیک، رینوپلاستی و … هستند. جهت گرفتن وقت مشاوره با شماره ۰۲۱۸۸۷۷۵۴۱۰ تماس حاصل فرمایید.

برچسب ها: